zum Inhalt springen

Vorträge

2015

Fachsprache(n) im Fach und zwischen den Fächern - Merkmale, Unterschiede, Herausforderungen
Köln, 17.03.2015

2014

"Hier lieber einen gedruckten Text - Grenzen und Möglichkeiten von Tablets im Sachunterricht, Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmünd
Schwäbisch Gmünd, 10.10.2014

Karten sagen mehr als Worte - ?Voraussetzungen, didaktische Konkretisierung und Umsetzungsmöglichkeiten raumbezogenen Lernens im 21. Jahrhundert
Wuppertal, 16.01.2014

2013

Bridging the Gap - Die geographische Perspektive im Spiegel aktueller Lebenswelten von Kindern
Cronenburg, 09.09.2013

Misskonzepte und Fehlvorstellungen im Sachunterricht - Ein Lehrerproblem?
Technische Universität Dortmund, 24.06.2013

Learning with, learning about or learning through geo?media? – Requirements to promote media literacy in primary school, 
Conference "Geography: Opportunities and Challenges in the New Century", Istanbul/Türkei, 20.06.2013

World inside their heads – Kartographien der Kindheit
"Topographien der Kindheit", Symposium an der Pädagogischen Hochschule Ludwigsburg, 07.06.2013

"Es geht in die Heizung" - Umgang mit Heterogenität im Sachunterricht,
HGD Symposium Herausforderung Differenz, Dresden, 31.05.2013 (zusammen mit Moritz Pansegrau)

Digital Earth - Education for Digital Future,
„Frischer Wind in MINT - Impulse aus Europa für den mathematisch-naturwissenschaftlichen Unterricht“, Fachtagung des Pädagogischen Austauschdienstes, Magdeburg, 28.05.2013 (zusammen mit Moritz Pansegrau)

Geography of Germany,
Balikesir University, Balikesir/Türkei, 21.05.2013

Lehren und Lernen im kompetenzorientierten Sachunterricht, 
Universität Duisburg-Essen, 29.04.2013

Sachunterricht im Spiegel aktueller Lebenswelten von Kindern,
Tag des Sachunterrichts, Universität zu Köln, 27.04.2013

(Geo)Media in primary school: bridging the gap between everyday life and education, 
St Patrick's College, Dublin/Irland, 19.04.2013

Learning with, learning about or learning through media? -  Requirements to promote media literacy in primary school, 
St Patrick's College, Dublin/Irland, 18.04.2013

'Isn't that a theme park?' - Children’s everyday perceptions as a challenge for the implementation of a European Dimension into learning and teaching, 
St Patrick's College, Dublin/Irland, 18.04.2013

Education for digital future - Digital-Earth in primary school,
Charney Manor Primary Geography Conference 2013, Charney Manor/Großbritannien, 01.03.2013

Teaching Science in Primary School,
Bishop Grosseteste University Lincoln/Großbritannien, 28.03.2013

Young children learning about evaporation - conceptual change in primary school science. The Association for Science Education Annual Conference, Reading/Großbritannien, 03.01.2013

2012

Effective Science Teaching - Enhancing Science Education.
Internationale Konferenz "Educational Performance and Development", Tirgu Mures/Rumänien, 28.11.2012

Misconceptions in Science - a teacher problem?,
Internationale Konferenz "Educational Performance and Development", Tirgu Mures/Rumänien, 27.11.2012

Effects of Globalisation on Education in Primary Schools,
Balikesir University, Balikesir/Türkei, 26.09.2012

Understanding Concepts - Methodological Triangulation in Geography Educational Reseach,
Research Methods Workshop, PIRI REIS, Edremit/Türkei, 20.09.2012

Typically Kölsch - Selling a Brand,
Internationale Konferenz "Tourism and Sustainable Development in the Context of Globalisation", Bistri?a/Rumänien, 16.06.2012

Understanding the Big Picture - Multiperspective teaching in primary school, 
Internationale Konferenz 'Geography and Global Understanding: Connecting the Sciences', Dublin/Irland, 02.06.2012

Learning with, learning about or learning through geo-media? Requirements to promote media literacy in primary school,
Internationale Konferenz 'Geography and Global Understanding: Connecting the Sciences', Dublin/Irland,  01.06.2012

Master, Doctorate and Habilitation: Academic Qualification in Germany,
Ankara University, Ankara/Türkei 20.04.2012

Geo-information and geomedia in primary school: bridging the gap between everyday life and education,
Geographical Association Annual Conference – 'Geographies of Difference', University of Manchester/Großbritannien, Manchester, 13.04.2012

Realtime Geographies - Konsequenzen für den Sachunterricht, 
Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Berlin, 03.03.2012

Realtime Geographies: Consequences for learning and teaching in the primary school,
Charney Manor Primary Geography Conference 2012, Charney Manor/Großbritannien, 25.02.2012

2011

Karten sagen mehr als Worte – Voraussetzungen, didaktische Konkretisierung und Umsetzungsmöglichkeiten raumbezogenen Lernens in der Grundschule, 
Universität Duisburg-Essen, 05.07.2011

Subjective Cartography – More Than Just Maps,
Internationalen Konferenz „Geography: Your World – A European Perspective“, Athen/Griechenland, 03.06.2011

Subjective Geographies – Individual ways to school, 
Charney Manor Primary Geography Conference 2011, Charney Manor/Großbritannien, 26.02.2011

2010

Und hinterm Gartenzaun?! – Voraussetzungen, didaktische Konkretisierung und Umsetzungsmöglichkeiten des Globalen Lernens in der Grundschule,
Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main, 30.11.2010

Kartenkompetenzen, Reiseerfahrungen und Emotionen – Zur Entwicklung und Förderung räumlicher Vorstellungen bei Lernenden,
Technische Universität Dresden, 28.10.2010

Sprache als Medium zum Erkenntnisgewinn – ?oder: Sprachförderung durch Sachbegegnung?,
Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 26.10.2010

Misskonzepte und Fehlvorstellungen ?im Sachunterricht – Ein Lehrerproblem?,
Pädagogische Hochschule Karlsruhe, 05.10.2010

Misskonzepte und Fehlvorstellungen ?im Sachunterricht – Ein Lehrerproblem?,
Universität zu Köln, 16.07.2010

Children’s everyday perceptions as a challenge for the implementation of a European Dimension into learning and teaching, 
IGU CGE Symposium, Istanbul/Türkei, 09.07.2010

„Alltagsvorstellungen und Lernen im Sachunterricht“,
Universität Kassel,15.06.2010

Children’s everyday perceptions as a challenge for the implementation of a European dimension into learning and teaching, 
Internationalen Konferenz „Sustainable Geographies“, Prag/Tschechische Republik, 08.05.2010

Ziel: „conceptual change",
Universität Leipzig, 23.04.2010

Bridging the gap - ICT in the daily life of youngsters outside and inside the classroom,
Geographical Association Annual Conference – ‘Geography: The Big Picture', University of Derby/Großbritannien, 10.04.2010

“They are like us” – Implementing a European Dimension into Learning and Teaching,
Charney Manor Primary Geography Conference 2010, Charney Manor/Großbritannien, 20.02.2010 

Kartenkompetenzen, Reiseerfahrungen und Emotionen - Zur Entwicklung und Förderung räumlicher Vorstellungen bei Lernenden,
Universität Flensburg, 23.01.2010

Kartenkompetenzen, Reiseerfahrungen und Emotionen - Zur Entwicklung und Förderung räumlicher Vorstellungen bei Lernenden,
Universität Hannover, 12.01.2010

Ziel: Conceptual Change,
Universität Duisburg-Essen, 11.01.2010

Common Students' Misconceptions in Science - a Teacher Problem? 
The Association for Science Education Annual Conference, University of Nottingham/Großbritannien, 8.01.2010

2009

Children’s everyday perceptions as a challenge for teaching primary geography in the 21st century, 
International week "Childhood child good", Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen), Tielt/Belgium, 16.12.2009

Europe through the eyes of children,
Aristotle University of Thessaloniki/Greece, 26.11.2009

Kartenkompetenzen, Reiseerfahrungen und Emotionen - Zur Entwicklung und Förderung räumlicher Vorstellungen bei Lernenden,
Universität Koblenz-Landau, 9.11.2009

Kartenkompetenzen, Reiseerfahrungen und Emotionen - Zur Entwicklung und Förderung räumlicher Vorstellungen bei Lernenden,
Universität Erfurt, 4.11.2009

Zur Validität von Kinderantworten in standardisierten Befragungen,
Deutscher Geographentag 2009 in Wien, Fachsitzung 19 "Lebenswelten von Kindern erforschen? Lebenswelten mit Kindern erforschen", 20.09.2009

Kartenkompetenzen, Reiseerfahrungen und Emotionen - Zur Entwicklung und Förderung räumlicher Vorstellungen bei Lernenden, 
Westfälische Wilhelms-Universität Münster, 17.07.2009

IT to promote Europe in Primary School,
Internationale Konferenz „Celebrating Geographical Diversity“, Ayvalik/Türkei, 29.05.2009

The Implementation of a European Dimension by Peer learning in Primary School,
Fachtagung "Innovation und Kreativität in Lehrerbildung und Unterricht – Impulse aus Europa", Bonn, 26.05.2009

Europa – zwischen Fiktion und Realität,
Universität zu Köln, 15.05.2009

Can we believe in the data we collect? – Response behaviour of children in surveys,
Charney Manor Primary Geography Conference 2009 “Progress in Primary Geography”, Charney Manor/Großbritannien, 28.02.2009

Desertifikation in den mediterranen Subtropen der Mittelmeerregion – das Beispiel Lesvos,
Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmünd, 13.01.2009

2008

The implementation of a European Dimension by Peer Learning in Primary School,
Studientag "The benefits of multilateral European projects“ – Valorisation of project results and products in teacher education and teacher training, Stuttgart, 10.12.2008

Kartenkompetenzen, Reiseerfahrungen und Emotionen - Zur Entwicklung räumlicher Vorstellungen im Grundschulalter, 
Universität Hamburg, 13.11.2008

European Research in Geography Education, 
Masaryk University, Brno/Tschechische Republik, 31.10.2008

Children as Respondents in Surveys – Guidelines for Designing Questionnaires,
Masaryk University, Brno/Tschechische Republik, 27.10.2008

The World in Geographical Education – An international comparison, 
Masaryk University, Brno/Tschechische Republik, 27.10.2008

Teaching Geography in and for Europe – Future Prospects in Geography,
Internationale HERODOT Konferenz “Future Prospects in Geography”, Liverpool/Großbritannien, 05.09.2008

Cognitive capacities and their influence on the response behaviour of primary school children in questionnaire surveys,
7th International Conference of the Research Committee on Logic and Methodology of the International Sociological Association (ISA), Neapel/Italien, 03.09.2008

The Implementation of a European Dimension by Peer Learning in Primary School,
Fachtagung “Einblicke in die Forschungslandschaft zum sachbezogenen Lernen in der Grundschule in Baden-Württemberg“, Pädagogische Hochschule Weingarten, 13.06.2008

E-PLIPS - The Implementation of a European Dimension by Peer Learning in Primary School,
Fachtagung zur Valorisierung von Projektergebnissen “Interkulturelles Lernen mit COMENIUS”, Bensberg, 02.06.2008

Europe in Schools – Between Fiction and Reality, 
Ringvorlesung “The Many Paths to a Unified Europe”, Pädagogische Hochschule Karlsruhe, 28.05.2008

Klimawandel im Anthropozän,
Doktorandenkolleg “Globales denken – am Beispiel des Klimawandels”, Pädagogische Hochschule Karlsruhe, 23.04.2008

Let’s talk about Europe: Insights into the COMENIUS 2.1 Project E-PLIPS, 
Charney Manor Primary Geography Conference 2008 “Improving Primary Geography”, Charney Manor/Großbritannien, 23.02.2008

Pan European Research in Geography Education, 
Bishop Grosseteste University College Lincoln/Großbritannien, 09.01.2008

2007

Empirical research – Respond errors in questionnaire surveys, 
De Haagse Hogeschool, Den Haag/Niederlande, 29.10.2007

The global dimension – A topic in primary school age? 
De Haagse Hogeschool, Den Haag/Niederlande, 29.10.2007

Methods of empirical research – Questionnaire construction, 
De Haagse Hogeschool, Den Haag/Niederlande, 29.10.2007

“Island pictures” and “situation representations” – Children’s everyday perceptions as a challenge for teaching primary geography in the 21st century, 
IGU-CGE Symposiums “Geographical views on education for sustainable development”, Lucerne/Schweiz, 30.07.2007

Kartenkompetenzen, Reiseerfahrungen und Emotionen – Zur Entwicklung räumlicher Vorstellungen im Grundschulalter, 
Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, 20.07.2007

Kartenkompetenzen, Reiseerfahrungen und Emotionen – Zur Entwicklung räumlicher Vorstellungen im Grundschulalter, 
Humboldt-Universität zu Berlin, 22.06.2007

Das Experiment im didaktischen Fokus,
Universität Hamburg, 14.06.2007

„Wurtdörfer und andere Siedlungsformen – Zur Bedeutung ländlicher Siedlungen im Rahmen der Geographielehrerausbildung“,
Universität Koblenz-Landau, 11.06.2007

The global dimension in primary school, 
Geographical Association Annual Conference – 'Geographical Futures', University of Derby/Großbritannien, 14.04.2007

Primary Geography – a Model for the 21st Century. 
Internationale IGU/CGE Konferenz “Changing Geographies: Innovative Curricula“, London/Großbritannien, 10.04.2007

Primary Geography – Developing a model for the 21st Century, 
Charney Manor Primary Geography Conference 2007 “Developing directions in Primary Geography”, Charney Manor/Großbritannien, 24.02.2007

Teaching geography – A cross curricular perspective, 
Charney Manor Primary Geography Conference 2007 “Developing directions in Primary Geography”, Charney Manor/Großbritannien, 23.02.2007

2006

Vom Groben zum Feinen, vom Steilen zum Flachen, 
Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 07.12.2006

Children’s perceptions in science, 
Bishop Grosseteste University College Lincoln/Großbritannien, 02.11.2006

Teacher Training in and for Europe, 
Bishop Grosseteste University College Lincoln/Großbritannien, 31.10.2006

Too late or too early – Teaching Geography in Primary School, 
Internationale HERODOT/EUROGEO Konferenz “Teaching Geography in and about Europe”, Toru?/Polen, 05.09.2006

Images of the World or Do travel experiences and the presence of media influence children’s perception of the world? 
Internationale Konferenz „Research on Learning and Teaching in Primary Geography“, Pädagogische Hochschule Karlsruhe, 08.07.2006

Konzeptbildungsprozesse von LernerInnen am Beispiel von Mental Maps im Geographieunterricht, 
2. internationales Sommersymposium der Forschungsstelle Bilinguales Lehren und Lernen, Pädagogische Hochschule Karlsruhe, 31.05.2006

Naturwissenschaftliches Lernens im Grundschulalter, 
Interdisziplinäres Forschungskolloquium (IFKo), Pädagogische Hochschule Karlsruhe, 01.06.2006

The Implementation of the Scientific Thinking Process in (Pre) Primary School Settings, 
Produktbörse “Lehrerfortbildung als Instrument der Qualitätsentwicklung an Schulen” des Pädagogischen Austauschdienstes, Soest, 22.05.2006

Teacher Training for the future– Background and purpose, 
Hope University Liverpool/Großbritannien, 27.04.2006

Making sense of geography, 
Hope University Liverpool/Großbritannien, 26.04.2006

Children’s perceptions of the earth in space, 
Hope University Liverpool/Großbritannien, 26.04.2006

Conceptual Change – results of an interdisciplinary study, 
Hope University Liverpool/Großbritannien, 24.04.2006

Europe in Geographical Education – An international comparison of factors influencing the perceptions of primary school pupils, 
Annual Conference der Norwegian Geographical Society, Bergen/Norwegen, 24.03.2006

Children’s perceptions of the earth – results of an international comparison, 
Charney Manor Primary Geography Conference 2006 “Primary Geography moving forward”, Charney Manor/Großbritannien, 25.02.2006

2005

Geographische Raumvorstellungen von Grundschulkindern – Ergebnisse einer empirischen Ländervergleichsstudie, 
Geographentag 2005, Arbeitskreis Geographiedidaktische Forschung, Trier, 06.10.2005

Europe in Geographical Education – An international comparison of factors influencing the perceptions of primary school pupils, 
Internationale HERODOT-Konferenz “Changing Horizons in Geography Education”, Toru?/Polen, 04.09.2005

Forschungen zu geographischen Lernvoraussetzungen von Grundschulkindern - eine empirische Ländervergleichsstudie, 
Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 28.06.2005

Wie Kinder die Welt sehen – Forschungen zu Lernvoraussetzungen von Grundschulkindern, 
Tag der Forschung, Pädagogische Hochschule Weingarten, 24.06.2005

Geographische Lernvoraussetzungen von Jungen und Mädchen am Beispiel der Raumvorstellung, 
Interdisziplinäres Forschungskolloquium (IFKo), Pädagogische Hochschule Karlsruhe, 12.05.2005

Wie Kinder die Welt sehen – Forschungen zu Lernvoraussetzungen von Grundschulkindern, 
Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Ludwigsburg, 11.03.2005 (gemeinsam mit Prof. Dr. W. Kosack)

Eine empirische Ländervergleichsstudie zur geographischen Raumvorstellung bei Grundschulkindern, 
Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts (GDSU), Ludwigsburg, 11.03.2005

Conceptual Change in science education – results of an interdisciplinary study, 
Hope University Liverpool/Großbritannien, 09.02.2005

Making sense of science in primary school age, 
Hope University Liverpool/Großbritannien, 08.02.2005

The European Teacher Training – Background and purpose, 
Hope University Liverpool/Großbritannien, 04.02.2005

Children’s conceptions of the Moon – an international research, 
Hope University Liverpool/Großbritannien, 03.02.2005

2004

Verfahren zur Erhebung und Analyse geographischer Lernvoraussetzungen unter Berücksichtigung der Perspektive von Kindern, 
Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 08.11.2004

Teacher Training in Germany, 
Appalachian State University Boone (NC, USA), 01.10.2004

Conceptual Change – Theories and findings, 
Appalachian State University Boone (NC, USA), 30.09.2004

Making sense of science – the girl’s visions, 
Appalachian State University Boone (NC, USA), 29.09.2004

The European Teacher Training in Karlsruhe – Background and purpose, 
Appalachian State University Boone, (NC, USA), 27.09.2004

Differences between boys and girls in the conception of the earth, 
Appalachian State University Boone, (NC, USA), 23.09.2004

Teacher Training in Germany – Possibilities for the Realization of Geographical Standards in Teacher Training, 
Internationale HERODOT Konferenz “Europeanisation of geographical education curriculum and policy”, Tartu/Estonia, 27.06.2004

Young people’s images of Science, 
University Halmstad/Schweden, 03.06.2004

Conceptual Change – Theories of Knowledge Acquisition, 
University Halmstad/Schweden, 03.06.2004

Children’s conceptions of the Earth, 
University Halmstad/Schweden, 02.06.2004

2003

Wie Kinder die Welt sehen – Conceptual Change am Beispiel der Entwicklung der Raumwahrnehmung und Raumvorstellung bei Grundschulkindern, 
Forschungstag „Anything goes – Wie viele Methoden verträgt die Forschung?“ des Karlsruher Pädagogischen und Fachdidaktischen Forschungskolleg (KPFF), Pädagogische Hochschule Karlsruhe, 25.07.2003